Rīgas autoskola vieglās automašīnas braukšanas nodarbībām

autoskola

Kad pirmo reizi braucu viena pati pa šoseju automašīnā un klausījos Elvisu Presliju, es raudāju. Tas bija tik emocionāli pacilājošs mirklis – neatkarības apliecinājums. Beidzot kāda cita vieta ārpus tualetes, kur varu būt tikai es viena pati, kur pasaule pieder man, kur valda mani noteikumi, neviens mani nevēro un nevienam nav jāatskaitās. Personīgā automašīna ir personīgās teritorijas paplašinājums, gluži kā vēl viena istaba. Un cik patīkami, ka nav vairs jāzvana tētim ik reizes, kad vēlos no veikala atvest vairāk mantu vai, piemēram, nopirkt kaut vai jaunu krēslu un neskaidrot, kāpēc esmu tādēļ nolēmusi tērēt savu algu.

Autovadītāja apliecības iegūšana 21. gs. rietumu pasaulē ir kā iniciācijas rituāls. Liekas, ka B kategorijas tiesību iegūšana vīrieti dara par vīrieti, bet sieviete var svinēt savu neatkarīgās dāmas statusu. Abos gadījumos – tā ir ienākšana pieaugušo pasaulē. Pat augstskolas pabeigšana netiek atzīmēta tik skaļi kā vadītāja apliecības iegūšana. Jo saņemt apliecību nemaz nav tik viegli. Kādam tas prasa pat vairākus tūkstošus! Un, iespējams, pat vairāk naudas kā augstskola!

Un, nē, aizkustinājuma asaras nebeidzās ar ieslīdēšanu grāvī. Es drīzāk runāju par iekšējā saviļņojuma sajūtu… To emocionālo aizkustinājumu, kas aizskar dvēseli – jo sēdēt personīgajā auto patiesi aizskaru kādu īpašu dvēseles stīgu, ne velti mūsdienu dzejnieku velta automašīnām mīlas liriku.

Ja izvēle krīt par labu B kategorijas transportlīdzeklim jeb vieglajai automašīnai, tad braukšanas apmācības var uzsākt jau no 16 gadu vecuma. Turklāt saka, ka pie gadiem jāpieskaita skaitlis 10, tad tiks iegūts nepieciešamo braukšanas nodarbību skaits. Pēc šīs loģikas spriežot, finansiāli izdevīgāka autoskola būs visiem tiem, kas tajā mācīties sāk pēc iespējas agrāk. Tiesa, pirms tam nepieciešams iegūt mācību braukšanas atļauju jeb tautā tā dēvētās baltās tiesības. Tomēr tas nav no sarežģītajiem uzdevumiem – vispirms jānokārto medicīnas izziņa, ko turklāt piedāvā nokārtot arī Rīgas autoskola, un jādodas uz CSDD. Dažas minūtes rindā, 6 euro ar kapeikām un pēc 3. teorijas nodarbības var sākt ripot pa Rīgas ielām.

Kā ietaupīt mācoties autoskolā?

Pēc mācību braukšanas atļaujas iegūšanas daudzi mēdz izvēlēties mācīties braukt, piemēram, ar radiniekiem vai draugiem, kam jau ir autovadītāja stāžs (B kategorijas transportlīdzeklim vismaz 3 gadi). Tomēr, mācoties braukt pa ceļiem, kur vienmēr ir aktīva satiksme, piemēram, Rīgā, vislabāk gan tomēr to darīt pieredzējuša instruktora vadībā, kas vajadzības gadījumā savā pusē varēs uzdot pa bremzēm.

Izvēloties mācīties braukt ar ģimenes locekli vai paziņu, bieži vien apmācību procesā zūd kāda būtiska nianse – teorētiskās zināšanas un pieļauto kļūdu fiksācija. Ikdienā vadot auto cilvēki mēdz koncentrēties uz praktisko vadīšanu, kā arī, regulāri neatjaunojot zināšanas, bieži vien no teorētiskās puses daudz kas tiek aizmirsts. Tāpēc arī reflektants līdz galam neiegūst nepieciešamās zināšanas, kas ļauj pārliecināti vadīt automašīnu un labāk izprast Ceļu satiksmes noteikumus un savu ceļu satiksmes dalībnieka lomu.

Turpinot piemēru par Rīgu. Rīgā satiksme ir ļoti aktīva teju visas dienas garumā, turklāt jārēķinās ar sarežģītiem ceļa posmiem, kā arī tramvaju sliežu apbraukšanas specifiku, kas nav tik aktuāla citur Latvijā. Apvienojot teorētiskās zināšanas un braukšanas nodarbības, Rīgas autoskola vislabāk sagatavos topošos autovadītājus CSDD eksāmenam.

Lai ietaupītu, iesaku braukšanu radinieku vai citu tuvinieku vadībā uzsākt tikai tad, kad jau apgūtas autovadīšanas pamatiemaņas, kad jau teju liekas, ka drīz varētu doties kārtot CSDD eksāmenu vai kad jau kalendārā esi pierakstījies uz skolas eksāmena kārtošanu. Tad var izbraukt sarežģītākus krustojumus vai tipiskākos maršrutus, vietas, kurās agrāk pieļauta kļūda, bet šobrīd tomēr ir skaidrs, kā braukt ir pareizi pēc ceļu satiksmes noteikumiem.

Viens no galvenajiem ieguvumiem, ko piedāvā autoskola, ir fakts, ka instruktors iemāca braukšanu profesionālā manierē, liekot ievērot visus Ceļu satiksmes noteikumus un pastāstot to, kā rīkoties neparedzamās un saspringtās situācijās. Pat, ja tas viss ir izrunāts teorētiski un ir zināms, kā rīkoties, reālajā dzīvē uz ceļa viss ir daudz savādāk un prasa spēju ātri reaģēt un izvērtēt situāciju. Tā kā braukšanas instruktori ikdienā apmāca daudzus topošos autovadītājus, viņi ir ieguvuši lielu pieredzi un izvērtējuši visbiežāk pieļautās kļūdas, tāpēc var efektīvāk apmācīt reflektantu, kā nepieļaut tās pašas kļūdas.

Kam pievērst uzmanību, izvēloties autoskolu?

Lielākoties katrai autoskolai ir nedaudz atšķirīga braukšanas mācību programma, tāpēc apmācāmā progresa līmenis tiek mērīts pakāpeniski. Braukšanas instruktori strādā pēc noteiktas programmas, kas palīdz pārliecināties, vai topošais vadītājs saprot, ko viņam māca un kāpēc tas ir būtiski. Vērts ieskatīties autoskolas atsauksmēs, tāpat arī instruktoru sadaļā var izpētīt atsauksmes pie katra instruktora atsevišķi. Ja par kādu instruktoru lasāmi zelta vārdi no daudziem kursantiem, visticamāk – tā varētu būt droša izvēle.

Vērts arī iepazīties ar līgumu pirms tā parakstīšanas. Ir autoskolas, kas piedāvā vērā ņemamas atlaides, taču vēlāk kursantam par tām jānorēķinās ar dažādiem soda maksājumiem vai nelabvēlīgiem līguma nosacījumiem. Vislabāk, ja līgums pieejams autoskolas mājaslapā. Tas liecina par atklātu attieksmi un autoskolas godprātību. Kopā ar kādu pazīstamu juristu var iziet cauri līguma nosacījumiem, pārliecinoties, ka tajā nav kādi nosacījumi, kas varētu būt neizdevīgi.

Svarīgi, lai instruktoru varētu brīvi nomainīt. Vislabāk, ja vienlaikus var pat braukšanas prasmes slīpēt pie vairākiem dažādiem instruktoriem, izbraukt ar atšķirīgu modeļu automašīnām. Csdd eksāmenā arī nav tikai audi, bet vēl golfiņš un bembis. Vislabāk, ja ar visiem šiem trīs modeļiem jau būsi braucis iepriekš, jo katram ir savi knifiņi gan tehniski, gan arī noparkojoties figūru laukumā.

Ja gribas tiesības iegūt ātrāk, iesaku braukt katru dienu. Tāpat arī noderīgāk būs apmācību apmeklēt dažādos laikos, gan no rīta, gan pēcpusdienā, gan vakarpusē. Pavisam cita ir braukšanas pieredze agri no rīta brīvdienās, kad Rīgas ielas ir teju kā izslaucītas, vai vēlu vakarā, kad braukšanu apgrūtina tumsa. Pēc pieciem, kad no ofisiem mājās dodas darbinieki, Rīgas ielās veidojas sastrēgumi, Krasta iela ir ļoti noslogota. Un tā arī ir pavisam cita pieredze. Lai kļūtu par labu autovadītāju, svarīgi spēt saglabāt mieru un pārliecību dažādās situācijās, un lai iegūtu šādu iekšējo stāvokli zināšanas un prakse ir neatņemama sastāvdaļa.

Autoskolas izvēli nevajadzētu novērtēt par zemu. Esmu pārliecinājusies, ka nav mazsvarīgi, kurā autoskolā tu mācies. Jo katrā ir sava politika, noteikumi, pieeja. Arī katra autoskola uzrāda dažādu sniegumu CSDD eksāmenos. Interesanti, kāpēc vienas autoskolas kursantu teju 100% gadījumu eksāmenus nokārto ar 1. reizi, kamēr citu autoskolu audzēkņu sekmības rādījumi ir krietni zem vidējā rādījuma nozarē? Diez vai par iemeslu tam būs nejaušība – ka vienā savākušies intelektuāļi, bet otrā visneapķērīgākie vientieši. Tāpēc, pirms parakstīt līgumu, ieskatīties csdd mājaslapā. Pārbaudīt autoskolas rezultātus eksāmenos nemaz nav tik slikta ideja. Šo informāciju apkopo arī portāls autoskolas.com, kas jau no 2015. gada publicē kopsavilkumu par autoskolu rezultātiem, izdalot labākos.

Dzīve braucot ar automašīnu iegūst pavisam jaunas krāsas. Tas varbūt pat ir teju kā staigāt pa Mēness virsmu… To sauc par maģiju tepat uz Zemes. Gluži kā pirmais Ziemassvētku sniegs… Un lai šo brīnumaino sajūtu piedzīvotu, pat nav jākļūst par princesi un jāatrod savs pasaku princis. Cēlais bruņinieks automašīnas veidolā vienmēr uzticami gaidīs savu dāmu. Un varbūt šī uzticība arī ir viens no aizkustinājuma asaru iemesliem… Mums, galu galā, patīk lietas, uz kurām varam paļauties.

Tāpēc arī vērts pārliecināties, ka izvēlētā autoskola ir uzticības vērta. Kā mēdz teikt, četrreiz nomēri un tad griez. Autoskolas jautājumā tas ir zelta padoms – pārbaudi līgumu, braukšanas nodarbību organizācijas kārtību, izskati atsauksmes un publiski pieejamo Csdd statistiku. Jo šis nav tas gadījums, kad meklēt šaurāko un grūtāko ceļu… Ar īsto autoskolu tas ir piedzīvojums, kurš turklāt beidzas veiksmīgi – ar tiesībām kabatā un jaunu statusu! Un ja negribas pārmaksāt, tad šiem faktoriem nepievērst uzmanību ir visīstākais finansiālais grēks.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *